Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexPortalZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 zonder zadel

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast




zonder zadel Empty
BerichtOnderwerp: zonder zadel   zonder zadel Icon_minitimezo jul 01, 2012 6:21 am

Ben even de weg een beetje kwijt hier maar volgens mij moet ik het hier neerzetten.

Vraagje: Ik heb op het moment geen geld voor een zadel dus rijd ik steeds met alleen een pad met een vilt er onder. Nou bevalt me dat eigenlijk super goed. Ik vind het wel wat hebben, zo zonder zadel rijden.

Nou vroeg ik me af hoe dat voor mijn kwartje zal zijn. Ik weeg 56 kilo en zij is 1.40m. Zou ik gewoon zo door kunnen blijven rijden? Ook lange ritten?
Terug naar boven Ga naar beneden
PridesRanch
Rookie
Rookie
PridesRanch


Aantal berichten : 79
Leeftijd : 41

Karakter
Discipline:
I love...:

zonder zadel Empty
BerichtOnderwerp: Re: zonder zadel   zonder zadel Icon_minitimema jul 02, 2012 2:44 am

Waarom niet, vraag ik me dan af. Als je een goede "zit" hebt zeker. Je gewicht zal het probleem niet zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




zonder zadel Empty
BerichtOnderwerp: Re: zonder zadel   zonder zadel Icon_minitimema jul 02, 2012 3:07 am

De pads zijn denk ik dik genoeg om mijn zitbeenknobbels niet te voelen, maar blijft natuurlijk een puntbelasting. Vandaar mijn zorg.
Terug naar boven Ga naar beneden
jo-quarter
Admin
Admin
jo-quarter


Aantal berichten : 289
Leeftijd : 67

Karakter
Discipline:
I love...:

zonder zadel Empty
BerichtOnderwerp: Re: zonder zadel   zonder zadel Icon_minitimevr jul 06, 2012 10:26 pm

Ik reed vroeger heel vaak zonder zadel , goed voor je zit.

Zolang je je paard niet in de weg zit en een goed onafhankelijke zit hebt , waarom niet.

In mijn engelse tijd hadden wij met zijn vieren een pony, toen haar zadel voor mij te klein werd en haar andere zadel ging schuiven omdat ze op de wei te vet werd, heb ik een dek van een grijze paardendeken gemaakt , met singelstoten van een oude riem .

Vanaf die tijd reed ik altijd zonder zadel , werd er zelfs zonder zadel gesprongen . Als we buiten gingen rijden waren dat altijd lange ritten , vaak de hele dag naar het Amsterdamse bos.

Sandy had nergens last van , zelf kreeg je een blikken reet en lamme knieen.

Sandy heeft nooit last van haar rug gehad is geen dag kreupel geweest, wij hebben haar 18 jaar gehad tot we er allemaal uitgegroeit waren en daarna heeft ze een ander gezin blij gemaakt , kindertjes leren rijden .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




zonder zadel Empty
BerichtOnderwerp: Re: zonder zadel   zonder zadel Icon_minitimevr jul 06, 2012 10:54 pm

Leuk te lezen Jo-Quarter!

Ze lijkt er tot nu toe ook totaal geen last van te hebben. Ze reageert het beste op de wereld om haar heen zodra ik er op zit. Heel bijzonder om te zien. Ze is echt heel zuur en aanvallend naar andere mensen maar zodra ik er op zit lijkt ze tevreden en rustig en kunnen mensen en zelfs kinderen haar gewoon aaien.

Echt lange ritten heb ik natuurlijk nog niet met haar gemaakt. Misschien moet ik er maar vanuit gaan dat ik het aan haar merk als ze er last van gaat krijgen. Ik heb nog zitten overwegen een heel goede pad te kopen die ik ooit onder een zadel gebruiken kan. Maar zo'n vilt doet volgens mij ook best veel.
Terug naar boven Ga naar beneden
jo-quarter
Admin
Admin
jo-quarter


Aantal berichten : 289
Leeftijd : 67

Karakter
Discipline:
I love...:

zonder zadel Empty
BerichtOnderwerp: Re: zonder zadel   zonder zadel Icon_minitimezo jul 08, 2012 12:50 am

Ik denk dat jezelf meer last van je zitbeenknobbels hebt dan dat je paard daar last van heeft.

Over het algemeen , zit je lekker ontspannen op je paard zonder zadel , voel je alles wat je paard doet.

Ik ga ook alleen nog maar ontspannen zonder zadel rijden , als ik er echt aan moet gaan werken pest ik mezelf , de laatste keer dat ik dat deed was een gekneusde stuit het resultaat.

Heel lang geleden toen ik begon met paardrijden ( ponyles) reden we op platte viltzadels , eigenlijk helemaal niet verkeerd , paard geen boom op zijn rugspieren en de ruiter krijgt een mooie onafhankelijke zit. Uiteraard moesten ook regelmatig die beugels uit . Zitten , zitten en nog is zitten.

Ik denk dat het voor een paard minder belastend is dan iemand op zijn rug die zit te stuiteren op een slecht passend zadel en dan ook nog eens een fiks overgewicht heeft. Ik heb al zoveel ruiters gezien die met zadel zitten te stuiteren , waarbij ik denk wanneer ga je s leren zitten , arm paard.

Tenslotte is het wel zo dat als je niet goed zit zonder zadel , je er domweg af kukelt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




zonder zadel Empty
BerichtOnderwerp: Re: zonder zadel   zonder zadel Icon_minitimezo jul 08, 2012 1:49 am

ja, dat is zeker waar, van dat eraf kukelen. Ik merk dat mijn lichaam heeft geleerd te reageren op plotselinge snelle bewegingen. Eerst had ik dan het gevoel er af te vallen en wist niet hoe ik in balans moest blijven bij zulke bewegingen. Weet ik nu nog amper, maar mijn lichaam weet het inmiddels wel. Ik heb altijd braaf met zadel gereden, dus dit moest ik echt even leren. Galopperen heb ik nog maar weinig gedaan vanwege de spat, alleen maar als ze dat zelf deed. Dan volgen steevast een aantal bokken maar die gaan rechtuit, dus dat is geen probleem. Het moeilijkste vind ik de zijwaartse snelle bewegingen. Of dat ze ineens krom en zijwaarst gaat omdat ze ergens van schrikt. Maar tot nu toe, klop klop, ben ik nog steeds blijven zitten. Op die keer na dat we stil stonden en ze ineens helemaal krom schoot en de pad toen ging glijden en ik dus mee gleed. En die keer laatst dat ik erop sprong, mijn been eroverheen wilde doen en het grootste deel van mijn lichaam aan de andere kant terecht kwam waardoor de rest er achteraan gleed en ik aan de andere kant op de grond belandde : ))))) Ik kon van de slappe lach de eerste minuten geen geslaagde nieuwe poging tot stand brengen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Admin
Admin
Admin
Admin


Aantal berichten : 411
Leeftijd : 50

Karakter
Discipline: Reining
I love...:

zonder zadel Empty
BerichtOnderwerp: Re: zonder zadel   zonder zadel Icon_minitimevr jul 13, 2012 9:03 pm

Als je altijd een zadel op heb en dan een keertje zonder zadel gaat, kan het ook geen kwaad.
Maar ga je meer dan een week achter elkaar zonder zadel rijden terwijl jou paard normaal een zadel op heeft dan, kan het wel zijn dat je paard last van zijn rug krijgt.

Maar in jou geval heeft jou paard nooit een zadel op...en weet dus ook niet beter.
Dat zal wel gaan veranderen als ze straks wel een zadel op krijgt.
De drukverdeling word een groot deel veranderd en dan zal ze wel even last krijgen omdat, ze moet wennen.

Verder zou ik me niet te druk maken...indianen deden niet anders!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





zonder zadel Empty
BerichtOnderwerp: Re: zonder zadel   zonder zadel Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
zonder zadel
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» zadel verzekeren
» zadel laten maken 2
» Kimmy onder het zadel
» Een zadel laten maken?
» waar jeugd zadel kopen?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: WESTERN HORSE :: GENERAL WESTERN-
Ga naar: