Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexPortalZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Training : spin

Ga naar beneden 
+6
Tsib
sontana
ShiningJac
ReiningTryOut
CThisInvitation
jo-quarter
10 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
jo-quarter
Admin
Admin
jo-quarter


Aantal berichten : 289
Leeftijd : 67

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Training : spin   Training : spin Icon_minitimezo jul 29, 2012 5:02 am

Een nieuwe trainingsvraag:

Hoe voorkom je dat je paard om het verkeerde been spint?
Terug naar boven Ga naar beneden
CThisInvitation
Rookie
Rookie
CThisInvitation


Aantal berichten : 50
Leeftijd : 38

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimezo jul 29, 2012 6:19 am

Ik ben geen reiningruiter maar ga t toch proberen Wink

Wat mij geleerd is, heb je dan te weinig voorwaartse impuls, dus niet alleen het been eraan houden om de spin aan te geven, maar ook het andere been om een beetje meer voorwaartse beweging erin te houden.
Vaak zit m de fout al in de basis, dat mensen willen spinnen terwijl het paard nog niet genoeg verzameld is, gewicht niet goed op de achterhand heeft etc.

Dus als ik een (langzame) spin wil maken en liz zou om het verkeerde been draaien, geef ik voorwaartse impuls zodat ze 1/2 stapjes naar voren gaat en zet dan opnieuw aan.
Terug naar boven Ga naar beneden
ReiningTryOut
Green Novice
Green Novice
ReiningTryOut


Aantal berichten : 105
Leeftijd : 62

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimezo jul 29, 2012 8:25 am

Is niet te voorkomen.Net zoals je het laten staan van het binnenbeen niet kunt aanleren
Terug naar boven Ga naar beneden
ShiningJac
Green Novice
Green Novice
ShiningJac


Aantal berichten : 115
Leeftijd : 49

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimezo jul 29, 2012 9:49 am

Het voorwaarts eruit rijden is, dacht ik, meer bedoeld om te voorkomen dat ie teveel op zijn kont gaat zitten, waardoor ie niet meer kan spinnen
Terug naar boven Ga naar beneden
sontana
Green Novice
Green Novice
sontana


Aantal berichten : 275
Leeftijd : 56

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimezo jul 29, 2012 10:05 am

De oplossing weet ik ook niet . Maar ik weet wel dat ook de spin een voorwaartse beweging is . En dat erin moet houden . Dus ga ik met de gedachte van CThisInvitation mee.
Terug naar boven Ga naar beneden
sontana
Green Novice
Green Novice
sontana


Aantal berichten : 275
Leeftijd : 56

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimezo jul 29, 2012 10:10 am

misschien help het iets.

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
Terug naar boven Ga naar beneden
Tsib
Green Novice
Green Novice
Tsib


Aantal berichten : 102
Leeftijd : 56

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema jul 30, 2012 12:48 am

ik heb de spin nog niet snel kunnen rijden maar heb er wel mee geoefend, ik heb geleerd dat het een voorwaartse beweging is en ook als zodanig ingezet moet worden, je begint met een ronde beweging van je paard en die je steeds kleiner maakt tot hij op zijn plaatst draaien kan, valt hij stil dan 1 a 2 passen voorwaarts en opnieuw inzetten, je handen werken mee in de richting waarheen je gaat in een ronde beweging, buiten been ligt iets naar achter en geeft druk en binnen been eraan houden voor het voorwaarts houden.

Als ik op het paard zit dan lukt me het wel om te doen maar om het hier zo neer te schrijven vind ik een stuk moeilijker om het goed te vertalen wat ik eigenlijk bedoel.
Terug naar boven Ga naar beneden
ReiningTryOut
Green Novice
Green Novice
ReiningTryOut


Aantal berichten : 105
Leeftijd : 62

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema jul 30, 2012 6:15 am

De vraag is niet hoe je een spin inzet cq oefent.
Maar in principe klopt het wel wat jullie schrijven.
Alleen moet je een beetje voorzichtig zijn met de term voorwaartse beweging.
Die beweging stopt op het moment dat je paard op zijn pivot balanceert.
Dan komt schouder gebruik cq vrijheid om de hoek kijken.
Maar dit alles heeft niets te maken met het spinnen om het *verkeerde* been
Terug naar boven Ga naar beneden
sontana
Green Novice
Green Novice
sontana


Aantal berichten : 275
Leeftijd : 56

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema jul 30, 2012 7:33 am

Dat is waar ReiningTryOut. Maar als de basis van een spin training niet goed is . En daarmee bedoel ik niet alleen de inzet van je spin maar meer de soepelheid , nagevelijkheid en neck-reining van je paard. Dan krijg je sneller dit soort fouten toch ? Het is toch ook niet voor niets dat je deze speciale oefeningen aan het eind van je training doet.

Ik vind trouwens deze ook zo lekker duidelijk kinderlijk maar soms werkt dat.

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
Terug naar boven Ga naar beneden
ReiningTryOut
Green Novice
Green Novice
ReiningTryOut


Aantal berichten : 105
Leeftijd : 62

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema jul 30, 2012 7:44 am

Op het verkeerde been spinnen is meestal helemaal geen *fout* Het is een keuze van een paard.En dat krijg je er bijna niet uit.
Maar andersom is ook een feit.Dus van het goede op het verkeerde been krijgen is ook bijna onmogelijk.
Bob had vanaf dag 1 een pivot en op het goeie been.Dat was zijn keuze.Niet de mijne
Terug naar boven Ga naar beneden
ShiningJac
Green Novice
Green Novice
ShiningJac


Aantal berichten : 115
Leeftijd : 49

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema jul 30, 2012 7:56 am

Kan het zijn dat door snelheid te maken in de spin het paard alsnog overgaat naar het pivotbeen? Vraag me trouwens ook af of en hoe het wordt bestraft tijdens wedstrijden?
Terug naar boven Ga naar beneden
ReiningTryOut
Green Novice
Green Novice
ReiningTryOut


Aantal berichten : 105
Leeftijd : 62

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema jul 30, 2012 8:30 am

Nou nee.Snelheid zal wel zorgen dat hij zijn binnen achterbeen niet weg kan zetten en dus in de knoop komt.
Het wordt in zoverre bestraft dat het lastig is een + te rijden.
Terug naar boven Ga naar beneden
sonita
Green Novice
Green Novice
sonita


Aantal berichten : 239
Leeftijd : 55

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimedi jul 31, 2012 2:34 am

Joe en Sonita kunnen, keihard en gebalanceerd , op hun buitenbeen spinnen.

Het is dus mijns inziens een fabeltje dat als je ze harder laat gaan, ze vanzelf het binnenbeen kiezen.

Ze zijn beide soepel, rechtgericht, etc.

Ze zijn zo sterk en soepel dat ze dit gewoonweg het makkelijkst vinden.

Ik krijg ze alleen op het binnenbeen door ze in het lichaam kaarsrecht te houden, en heel veel zijwaarts er naar buiten uit te rijden.

Bodem heeft er ook veel mee te maken, hoe harder de bodem hoe makkelijker ze op hun binnenbeen willen.

Hoe meer je het paard buigt, des te groter de kans dat ze het buitenbeen kiezen, kijk maar eens naar de cutters.

Die willen dat het paard op zijn buitenbeen draait.

Ik vraag me idd af hoe een judge mijn paarden op de spin zou jureren.

Links en rechts zijn, de vorm en snelheid , nl ook hetzelfde.

Who knows, ik ga ze nooit meer showen denk ik Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
ReiningTryOut
Green Novice
Green Novice
ReiningTryOut


Aantal berichten : 105
Leeftijd : 62

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimezo aug 05, 2012 4:36 am

Zelfs 102 gebruikers maken een trainings topic niet *hot*
Terug naar boven Ga naar beneden
sonita
Green Novice
Green Novice
sonita


Aantal berichten : 239
Leeftijd : 55

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimezo aug 05, 2012 6:25 am

Hoeveel?! Shocked

Er zijn toch wel meer reiners hier dan? scratch
Terug naar boven Ga naar beneden
ReiningTryOut
Green Novice
Green Novice
ReiningTryOut


Aantal berichten : 105
Leeftijd : 62

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema aug 06, 2012 12:10 am

sonita schreef:


Er zijn toch wel meer reiners hier dan? scratch

Geen idee,blijkbaar niet.(Maar als ik zo lees reined iedereen)
Maar dan nog er zullen toch wel meer mensen een mening/ervaring hebben omtrent deze vraag (behalve jij en ik)
Terug naar boven Ga naar beneden
jo-quarter
Admin
Admin
jo-quarter


Aantal berichten : 289
Leeftijd : 67

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema aug 06, 2012 3:38 am

Denk dat het voor een hoop mensen dus ook een probleem is en dus ook niet weten hoe ze dit oplossen.

Wat ik me altijd afgevraagd heb is dus waarom in de workingcowhorse het paard om zijn buitenachterbeen moet spinnen en in de reining om het binnenachterbeen.

Wat volgens mij wel helpt om je paard toch te helpen om om zijn pivotbeen te spinnen is om je gewicht op dit achterbeen te leggen.

Mijn arabje was niet zo'n hero in het spinnen en had inderdaad problemen om zijn binnenachterbeen te laten staan. Maar ook de tegenstrijdige adviezen van de diverse trainers hebben ons geen goed gedaan .

Vandaar eigenlijk mijn vraag , ik wil Remi de spin zo goed mogelijk leren , maar merk met het aan de hand laten draaien om zijn achterhand dat het rechtsom heel makkelijk gaat , laat ie netjes zijn binnenachterbeen staan, maar linksom heeft ie echt problemen , dus voorlopig gaan we nog niet spinnen.

In principe zou je toch stukje bij beetje je paard zover moeten krijgen dat ie wel om dat binnenachterbeen gaat spinnen . In de engelse dressuur in de keertwending om de achterhand moet het paard ook om zijn binnenachterbeen draaien.

Elk paard en elk mens heeft een moeilijke en een makkelijke kant , en door die zwakkere kant te trainen word ie sterker en zou het probleem minder moeten worden.

Dus even een vraagje erover heen , spint jou paard alle twee de kanten even makkelijk? is dit altijd zo geweest en wat heb je eraan gedaan als dit niet zo was?
Terug naar boven Ga naar beneden
ShiningJac
Green Novice
Green Novice
ShiningJac


Aantal berichten : 115
Leeftijd : 49

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema aug 06, 2012 8:12 am

Sjaak spint en wisselt naar rechts makkelijker dan naar links. Linksom heeft ie de neiging te veel te gaan zitten. Als ie dat doet stap ik eruit. Ik vraag me trouwens af of het zou werken de stelling naar de tegenovergestelde kant te zetten. Je kunt dan makkelijk leren overstappen en 'm vandaar uit rechtstellen of is dit niet zo logisch als ik denk? scratch
Terug naar boven Ga naar beneden
ReiningTryOut
Green Novice
Green Novice
ReiningTryOut


Aantal berichten : 105
Leeftijd : 62

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema aug 06, 2012 9:24 am

jo-quarter schreef:




Wat ik me altijd afgevraagd heb is dus waarom in de workingcowhorse het paard om zijn buitenachterbeen moet spinnen en in de reining om het binnenachterbeen.
was?
Om het achter buitenbeen draaien heeft alles te maken met de positie kiezen tov de koe.
Cq het kunnen reageren op wat de koe gaat doen.
Door op het binnen achterbeen te draaien is meer snelheid mogelijk in een vloeiende beweging.
Zoals al geschreven is het mijns inziens niet mogelijk om een snelle spin vloeiend uit te voeren op het buitenbeen.
Maar ik laat me graag door sonita overtuigen dat dit bij haar paarden wel kan.

jo-quarter schreef:

Wat volgens mij wel helpt om je paard toch te helpen om om zijn pivotbeen te spinnen is om je gewicht op dit achterbeen te leggen.
Bij een minimale gewichtsverandering kan dat best helpen.Je hebt dan eigenlijk helemaal geen paard die verkeer wil spinnen.
Maar als een paard het buitenbeen als pivot wil gebruiken ga je het risico nemen dat je paard uit balans raakt door teveel het
gewicht te verleggen.Hierdoor krijg je aan de voorzijde problemen in je spin die nog erger zijn dan een verkeerd pivot been.

jo-quarter schreef:


Dus even een vraagje erover heen , spint jou paard alle twee de kanten even makkelijk? is dit altijd zo geweest en wat heb je eraan gedaan als dit niet zo was?
Nee en dat zal ook nooit gebeuren.Er zal altijd een kant beter zijn.Misschien niet voor het oog,maar wel qua gevoel.

ShiningJac schreef:

Je kunt dan makkelijk leren overstappen en 'm vandaar uit rechtstellen of is dit niet zo logisch als ik denk? scratch
Als je spint dan moet het overstappen in orde zijn.Is dat niet zo dan moet je niet spinnen.
Let wel spinnen is voor mij meer dan 360 graden rond gaan.Alles daar onder is geen spinnen.
Terug naar boven Ga naar beneden
ShiningJac
Green Novice
Green Novice
ShiningJac


Aantal berichten : 115
Leeftijd : 49

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema aug 06, 2012 9:52 am

Psies, maar om het overstappen te léren, ik kan me voorstellen dat dat voor een paard ook een gevoel moet zijn. Dus als je dan kleine cirkels stapt met de stelling overdreven naar buiten, kan ik me voorstellen dat van daaruit dat gevoel komt?
Terug naar boven Ga naar beneden
jo-quarter
Admin
Admin
jo-quarter


Aantal berichten : 289
Leeftijd : 67

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema aug 06, 2012 8:55 pm

Ooit heel lang geleden , moest ik als vooroefeningen voor het spinnen , op de kleine cirkel gaan rijden met stelling naar buiten, met het binnenbeen als bewaking. Om de spin in te zetten paard recht richten , gewicht verleggen naar het binnen achterbeen en drijven met het buitenbeen.
Terug naar boven Ga naar beneden
ShezNobodysFool
Green As Grass
Green As Grass
ShezNobodysFool


Aantal berichten : 14
Leeftijd : 35

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimema aug 06, 2012 10:12 pm

leuk topic!
Ik heb het zo geleerd: je basis cirkel steeds kleiner maken tot de achterhand stil valt en de schouders blijven verplaatsen. Stapt je paard goed over, er uit rijden. Dat uitbreiden tot steeds meer 'goede overstappen' van je paard. Tot het paard goed door kan draaien.
Terug naar boven Ga naar beneden
sonita
Green Novice
Green Novice
sonita


Aantal berichten : 239
Leeftijd : 55

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimedi aug 07, 2012 2:36 am

Veel mensen vragen veel te veel buiging in het lichaam.

Als je de wimpers kunt zien ,heb je genoeg stelling om te spinnen.

Wat ik veel zie is dat er gewoon niet genoeg neckrein op een paard zit, en dus de buitenschouder uitsteekt onder de buitenhand van de ruiter Rolling Eyes

Dan doe je teveel hand, en te weinig been.

Met een paard wat graag diep wil gaan zitten, en dus ook vaak op het buitenbeen wil draaien, juist binnenbeen eraan houden in het begin!

Om het paard voorwaarts te houden, als de overstappen ritmisch zijn binnen been er naar achter toe af.

Veel mensen houden hun voet voor de binnenschouder.

Met veel buitenstelling kun je inderdaad een paard beter op het binnenbeen aan het draaien krijgen.

Ik rij dan veel vierkantjes van ongeveer een meter, met buitenstelling.

En als een paard echt recht is, is de spin links en rechts echt zelfde, ook qua gevoel Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
ShiningJac
Green Novice
Green Novice
ShiningJac


Aantal berichten : 115
Leeftijd : 49

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimedi aug 07, 2012 7:42 pm

Klinkt heel logisch, Sonita!
Terug naar boven Ga naar beneden
sontana
Green Novice
Green Novice
sontana


Aantal berichten : 275
Leeftijd : 56

Karakter
Discipline:
I love...:

Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitimeza aug 25, 2012 10:00 am

Als extra toevoeging vond ik deze nog . Prima uitleg over hoe en waarom vond ik .
En ook nog met een stukje oplossing misschien.
[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Training : spin Empty
BerichtOnderwerp: Re: Training : spin   Training : spin Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Training : spin
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Training, hoe doe jij dat? Speedcontrol

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: WESTERN HORSE :: GENERAL WESTERN-
Ga naar: