Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexPortalZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Jonge paarden beleren

Ga naar beneden 
+2
sontana
CThisInvitation
6 plaatsers
AuteurBericht
CThisInvitation
Rookie
Rookie
CThisInvitation


Aantal berichten : 50
Leeftijd : 38

Karakter
Discipline:
I love...:

Jonge paarden beleren Empty
BerichtOnderwerp: Jonge paarden beleren   Jonge paarden beleren Icon_minitimezo jul 29, 2012 6:24 am

CJ is nu zadelmak en heeft deze zomer lekker vakantie. Nu heb ik hem ingereden met bit, wat ondanks evt wisselen goed ging omdat ik voor zover het kon altijd zonder druk reed.

Na de zomer wil ik hem weer wat op gaan pakken en ben ik aan het denken wat ik zou doen, omdat hij nu echt wisselt en overal op zit te knagen. Natuurlijk begin ik niet te vroeg en word hij door de tandarts nog nagekeken vooraf.

Rijden jullie de jonge paarden gewoon op bit en zo ja wat voor bit? Of bitloos, en dan op welke manier (bosal, sidepull etc)

CJ is tot nu toe altijd erg lief geweest, maar het is een ondeugd dus ik wil wel iets hebben waarmee ik indien nodig eens aan de noodrem kan trekken Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Jonge paarden beleren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jonge paarden beleren   Jonge paarden beleren Icon_minitimezo jul 29, 2012 6:49 am

Takoda is net 3 en ik rij vanaf het begin bitloos. Volgens mij krijg ik haar wel stil als het nodig is, door haar aan 1 teugel om te trekken.
Terug naar boven Ga naar beneden
sontana
Green Novice
Green Novice
sontana


Aantal berichten : 275
Leeftijd : 56

Karakter
Discipline:
I love...:

Jonge paarden beleren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jonge paarden beleren   Jonge paarden beleren Icon_minitimezo jul 29, 2012 9:59 am

Ik ben met Mo begonnen op een D-snaffle twee handen. Nu sinds kort rijden we Bosal & mecate.

Dit om op de juiste manier neck-reining te kunnen doen. Door mijn angst trok ik te veel aan mijn binnenhand. Inderplaats van met mijn buitenhand te duwen. Mo was erg terughoudend ( geïntemideerd ) door het bit. Nu gaan we veel en veel beter. Ook kan ik me handen beter stilhouden . Zit ik niet meer te elastieken met de reins. Door de dichte lus van de mecate. Ik moet zeggen dat ik het jammer vind dat ik niet op een bosal ben begonnen met Mo. Maar ook daar leer je weer van.

Terwijl ze met optomen altijd zelf naar het bit toe komt. Dus leek het alsof ze het wel accepteerde. En met de bosal ook Wink

Waarom geen site-pull omdat deze tegenovergestelt werkt. Bij een site-pull krijg het paard druk op de buitenkant van zijn hoofd om aan de binnen rein te trekken. En dat heb je niet met een bosal met een paardenharen mecate.
Terug naar boven Ga naar beneden
Lara_Kimmy
Rookie
Rookie



Aantal berichten : 28
Leeftijd : 39

Karakter
Discipline:
I love...:

Jonge paarden beleren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jonge paarden beleren   Jonge paarden beleren Icon_minitimewo aug 15, 2012 10:45 pm

wij rijden de jonge paarden gewoon door op een Clinton Anderson bitje. En de tandarts heeft de mijne 2 keer gedaan om haar door het wisselen heen te helpen. En na de zomer nog een keer.
Terug naar boven Ga naar beneden
PeppyDunItChex
Green As Grass
Green As Grass



Aantal berichten : 6
Leeftijd : 56

Karakter
Discipline:
I love...:

Jonge paarden beleren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jonge paarden beleren   Jonge paarden beleren Icon_minitimewo aug 15, 2012 11:37 pm

Persoonlijk voor ons; gewoon op een snaffle. Goed altijd eerst je buitenteugel aanleggen/drukken om de neck rein erop te krijgen en daarna vragen met je binnenhand.
Terug naar boven Ga naar beneden
Tsib
Green Novice
Green Novice
Tsib


Aantal berichten : 102
Leeftijd : 56

Karakter
Discipline:
I love...:

Jonge paarden beleren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jonge paarden beleren   Jonge paarden beleren Icon_minitimewo aug 22, 2012 10:45 pm

Ik rijdt Tsib op een gebroken trensje met 2 rollers
Terug naar boven Ga naar beneden
elcid
Rookie
Rookie
elcid


Aantal berichten : 69
Leeftijd : 63

Karakter
Discipline:
I love...:

Jonge paarden beleren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jonge paarden beleren   Jonge paarden beleren Icon_minitimeza aug 25, 2012 2:48 am

Wij beginnen altijd bitloos ( bosal, sidepull of kaptoom). Pas als het paard de hulpen begrijpt ( teugel, been, etc). dan hangen we daarbij een snaffle in ( Billy Allen, we gebruiken nooit enkelgebroken) en gebruiken 2 teugels waarbij de bit teugels steeds ietsje meer, totdat paardlief dat snapt en dan gaan we op de snaffle verder.

Tussendoor blijven we overigens ook bitloos ( bosal) rijden en schakelen langzaam over naar een shank als het paard daar aan toe is.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Jonge paarden beleren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jonge paarden beleren   Jonge paarden beleren Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Jonge paarden beleren
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Onze paarden
» zadel voor korte paarden

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: WESTERN HORSE :: GENERAL WESTERN-
Ga naar: