Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexPortalZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 zadelmaat etc

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Gast
Gast




zadelmaat etc Empty
BerichtOnderwerp: zadelmaat etc   zadelmaat etc Icon_minitimema sep 03, 2012 1:03 am

Hé, ik kan mijn postje niet meer vinden. Nog maar een keer in steno dan.

Ik ben me aan het oriënteren maar ik merk dat ik er totaal geen verstand van heb. Mijn kwartje is 1.38m en kort van bouw. Ikzelf heb geen kont en broekmaat 28/36 of soms 34. Ik moet dus denk ik een kort zadel en ik wil zelf ook niet ruim zitten. Het liefste niet op een houten plank dus met gelzitting

-hoeveel inch moet de seat zijn?

-ik zie dingen staan als semi quarter en quarter. hoe werkt dat?

-zijn die nieuwerwetse lichtgewicht zadels iets of is dat prut?

-welke merken zouden jullie absoluut niet nemen en welke zijn goed?
Terug naar boven Ga naar beneden
Admin
Admin
Admin
Admin


Aantal berichten : 411
Leeftijd : 50

Karakter
Discipline: Reining
I love...:

zadelmaat etc Empty
BerichtOnderwerp: Re: zadelmaat etc   zadelmaat etc Icon_minitimema sep 03, 2012 3:18 am

Ik zou als ik jou was gewoon even contact opnemen
met Evelien van Eurohorse. Die kan je zeker helpen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




zadelmaat etc Empty
BerichtOnderwerp: Re: zadelmaat etc   zadelmaat etc Icon_minitimema sep 03, 2012 5:07 am

Ga ik ook doen als ik genoeg geld heb, maar ik vind het zo leuk om alvast wat rond te kijken en die maten zeggen me niets.
Terug naar boven Ga naar beneden
jo-quarter
Admin
Admin
jo-quarter


Aantal berichten : 289
Leeftijd : 67

Karakter
Discipline:
I love...:

zadelmaat etc Empty
BerichtOnderwerp: Re: zadelmaat etc   zadelmaat etc Icon_minitimema sep 03, 2012 8:15 pm

Voor je kont zou ik zeggen een 15inch , met de korte rug van je paard waarschijnlijk een roundskirt. Ja en qua boommaat kan ik niets zeggen dat hangt van de breedte van je paard af.

Dus ook hier het advies neem contact op met Evelien als je zover bent.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




zadelmaat etc Empty
BerichtOnderwerp: Re: zadelmaat etc   zadelmaat etc Icon_minitimema sep 03, 2012 11:54 pm

Dank je.

En dan het gewicht. Zijn die dingen echt wel 20 kilo? Ik weeg zelf 56, dat is dus 1/3 van mijn gewicht aan zadel. Vind ik wel jammer. Vooral omdat ze zo klein is. Maar die lichtgewicht zadels zullen er waarschijnlijk niet veel tweedehands zijn? Omdat ze er mss nog niet zo lang zijn? Of kraam ik nou onzin uit?
Terug naar boven Ga naar beneden
sontana
Green Novice
Green Novice
sontana


Aantal berichten : 275
Leeftijd : 55

Karakter
Discipline:
I love...:

zadelmaat etc Empty
BerichtOnderwerp: Re: zadelmaat etc   zadelmaat etc Icon_minitimedi sep 04, 2012 12:05 am

Sorry dat ik het even af laat weten . Maar dit is zo'n diep gaand onderwerp. Er spelen zoveel factoren mee zoals , groeid je paard nog, hoe is de rug/de schoft. Welke disiplinne wil je gaan doen . Wat is de maat van jou billen . Het gewicht hangt erg af van het zadel dat je kiest. Mijn pro reiner is ongeveer 12 kilo. Maar daar is Mo uit gegroeid. Nu heb ik een ropper van 20 kilo. Mijn paard is 1.60 schoft en ik ben 1.58. Dus je kan wel na gaan dat het best een heel gedoe is voor mij om mijn paard te zadelen ( lekker hoor zo boven je macht, alleen daarom zou ik bijna mijn paard verkopen Rolling Eyes

Kortom zo makelijk is het niet om achter de pc goed advies te geven . Ik zou wel meerdere zadelpassers/verkopers langs gaan of uitodigen. Ze komen ook naar je toe. Maar ik zou niet voor de eerste de beste gaan . Zet je oren &ogen goed open. Vraag ze de oren van hun hoofd en probeer een paar zadels op je paard. Niet alleen stilstaand maar even rijden Wink Bij een goede kan dit allemaal . Het is best een grote uitgave .
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




zadelmaat etc Empty
BerichtOnderwerp: Re: zadelmaat etc   zadelmaat etc Icon_minitimedi sep 04, 2012 2:18 am

Het is zeker een grote uitgave! En ik heb nog veel te weinig.

Poeh hé, jij moet een flinke zwaai maken om hem erop te krijgen!

12 kilo vind ik dan nog mee vallen. Daar zou ik al heel blij mee zijn. Ik ben 1.72m en mijn paardje maar 1.38m dus voor mij moet het een makkie zijn. Alleen wil ik voor haar niet zo'n zwaar zadel.
Terug naar boven Ga naar beneden
Admin
Admin
Admin
Admin


Aantal berichten : 411
Leeftijd : 50

Karakter
Discipline: Reining
I love...:

zadelmaat etc Empty
BerichtOnderwerp: Re: zadelmaat etc   zadelmaat etc Icon_minitimedi sep 04, 2012 10:37 pm

promisse schreef:
Poeh hé, jij moet een flinke zwaai maken om hem erop te krijgen!

12 kilo vind ik dan nog mee vallen. Daar zou ik al heel blij mee zijn. Ik ben 1.72m en mijn paardje maar 1.38m dus voor mij moet het een makkie zijn. Alleen wil ik voor haar niet zo'n zwaar zadel.

Voor haar geen zwaar zadel? hahahaha sorry als ik even lach hoor.
Maar een paard heeft pas last van zijn rug als een zadel niet past en een ruiter niet kan zitten.
Dan kun je nog 95 kilo wegen maar, als je goed kunt zitten heeft het paard geen last!
Zo werkt dat met een zadel dus ook.

Dus een zadel die te zwaar is koop je niet voor jezelf! Maar wel voor je paard als deze correct past!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




zadelmaat etc Empty
BerichtOnderwerp: Re: zadelmaat etc   zadelmaat etc Icon_minitimedi sep 04, 2012 11:39 pm

Embarassed Tja....... het is gewoon zo'n ukkie.......

We hebben vandaag voor het eerst op mijn initiatief een paar keer gegaloppeerd in het bos. Want het gaat behoorlijk goed met haar been. Ze zit zo makkelijk dat ik dacht, ik kan nog rustig een tijd sparen want dit gaat ook prima.
Terug naar boven Ga naar beneden
elcid
Rookie
Rookie
elcid


Aantal berichten : 69
Leeftijd : 63

Karakter
Discipline:
I love...:

zadelmaat etc Empty
BerichtOnderwerp: Re: zadelmaat etc   zadelmaat etc Icon_minitimezo sep 09, 2012 5:27 am

Voor mijn ( overleden) Arabier heb ik door HF een zadel laten bouwen; een A- fork met een 15 inch seat, 63 cm korte roudnskirt. Maar wel zwaar, maar juist doordat de pasvorm zo goed was was dat laatste meer lastig voor mij dan het paard. Dus het gewicht is inderdaad het probleem niet, beter een zwaarder, goed passen zadel, dan een lichte die niet past. Mijn paard was ca. 1.54m maar wel echt een Arabier, dus niet echt een zwaargewicht.

Zadel is evt. te koop:D , heeft een hele aparte tooling met o.a. wolven op achterkant cantle.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





zadelmaat etc Empty
BerichtOnderwerp: Re: zadelmaat etc   zadelmaat etc Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
zadelmaat etc
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: WESTERN HORSE :: TACK & EQUIPMENT-
Ga naar: