IndexPortalFAQZoekenRegistrerenInloggen

Deel | 

afwisseling en uitbreiding wedstrijden

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 2:12 am

@Jo-Quarter. Nou, eigenlijk vind ik dat er een enorme opbouw in de dressuur zit. En tegenwoordig veel beter dan vroeger. Veel logischer.

Het begint met overgangen tussen letters en wat eenvoudige figuren. Daarna op de letter, wijken erbij, tempowisselingen, minder progressieve overgangen, schouderbinnenwaarts, eenvoudig galopwisseling, contra galop ( eerst eevoudig later moeilijker ), keertwending om de achterhand, travers, galopwissel, aangalopperen vanuit stap en vanuit galop naar stap, appuyement ( eerst eenvoudig en later zig-zaggend), kwart pirouette naar halve pirouette naar hele pirouette, natuurlijk steeds meer verzameling en verruiming in de drie gangen, wissels om de 4, om de 3 om de 2 en elke pas, passage, piaf. Ben ik nog iets vergeten? Ja de uitbreidingen die er bij de kuur op muziek verzonnen worden.

Dan heb je bij de dressuur een hele reeks klassen: B, L1, L2, M1, M2, Z1, Z2, ZZ licht, ZZ Zwaar, Prix Saint George, Intermediar 1, Intermediar 2, Grand Prix, Grand Prix Special.

In mijn ideale wereld zou ik dus ook een grotere diversiteit en opbouw willen zien. En naast de serieuze proeven ook leukere proeven. Ik denk dan, er is vast veel leuks te verzinnen. Dingen die je op het ranchleven tegen komt maar dan meer uitgebouwd.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 2:17 am

ReiningTryOut schreef:
@ promisse,wat wil je nu eigenlijk? Een discipline verzinnen waar alles
inzit waarvan jij denkt dat leuk zou zijn voor jezelf (mbt western)?
De zaken die je aanhaalt raken echt kant noch wal.
Het is een mening die je hebt die niet gestaafd wordt door
ervaring.Niemand dwingt je om western te rijden.En niemand dwingt je om
shows te starten of te bekijken. Dus verzin zelf wat en ga dat doen.
En als je al iets met meer uitdaging wil gaan doen nodig ik je uit om te gaan trainen voor een Versatile wedstrijdje.
Het lijkt wel alsof je paardrijden niet leuk vind.Alleen in het bos rijden zonder zadel en hoofdstel lijkt jou te trekken.
No offence maar zou dat niet meer liggen aan een tekortkoming van jezelf of je paard mbt het showen?

Jammer van de toon die je hier neer zet. Ik kan me heel goed voorstellen dat ik mensen erger met deze gedachtenspinsels. Maar weet je, je hoeft ze niet te lezen en al helemaal niet te reageren.
sontana
Green Novice
Green Novice

Aantal berichten : 275
Leeftijd : 50

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 2:54 am

Je wil toch een discusie?? De bedoeling van een dicusie is een toch een tweezijdig gesprek? Het is heel gezond hoor om niet met alles en iedereen eens te zijn . Probeer het eens wat luchter/nuchterder te benaderen. En niet meteen alles in de persoonlijke sfeer te trekken.

Dit is idd een leuke topic juist omdat niet iedereen het met elkaar eens is prima toch.

Het westernriding is zoveel meer dan ff een wedstrijdje showen . Wedstrijden zijn/waren bedoeld om te peilen hoever je staat . En trouwens een wedtrijd rij je toch voor jezelf en niet voor een ander toch.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 4:58 am

Ja ik wil een tweezijdig gesprek, maar.....

Nou ja goed, ik ga het proberen.

@ReiningTryOut: Bijna, ik zou een discipline willen waarin meer elementen zitten en waar meer niveau's zijn dan nu waardoor er een langere opbouw is. En daarnaast nog bijv. een algemene discipline die verder gaat qua inhoud maar ook qua moeilijkheidsgraad dan nu.

ik zeg dus niet dat ik dat zelf allemaal kan! Maar het lijkt me leuker om dan het wedstrijdcircuit in te gaan.

Dat wat ik zeg kant nog wal slaat, tja, dat zou heel goed mogelijk zijn omdat ik feitelijk van het hele western geen kaas gegeten heb. Maar ook dan kan je iets missen of vinden of ideeën hebben.

Dat versatile ga ik nog eens beter bekijken. Heb het wel eens voorbij zien komen maar niet voldoende om te zeggen of dat is wat ik bedoel.

Ik vind paardrijden ge-wel-dig. Op de stal waar ik sta lachen ze zich een deuk om mij als ik met mijn kleine kwartje zonder zadel en bitloos op pad ga, want ze kennen me als hele serieuze dressuurruiter. Ik rij een jonge merrie voor een eigenaar. Ik ben gek op trainingsschema's uitzetten en ben gek op het trainen zelf. Wat ik een beetje gehoopt had was dat ik ook mijn passie in het western kwijt zou kunnen. Het is echt heel leuk om zo divers bezig te zijn. Maar wellicht weet ik nog veel te weinig wat er te doen is en ontdek ik mijn plekje binnen het western nog.
ShiningJac
Green Novice
Green Novice

Aantal berichten : 115
Leeftijd : 44

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 5:15 am

Wat mis je dan?

Juist het fijn afstellen van jezelf en je paard is de grootste uitdaging wat mij betreft. Het is niet zo dat als je paard kan bv spinnen je klaar bent. Je doet oefeningen voor lenigheid, nageeflijkheid, etc. Dat doe je in dressuur toch ook?
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 5:35 am

ja daar heb je absoluut gelijk in. En dat is ook voor mij de grootste uitdaging en de grootste beloning als je dat berijkt.

Maar vind je ook niet dat er maar zo weinig onderdelen zijn in de reining bijv.? Spin, stop, rollback, achterwaarts, vliegende wissel en voltes snel en verzamelt. Dat is het als ik niets vergeet. Dat is echt heel weinig vind ik. Daar moet toch meer in te verzinnen zijn?
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 411
Leeftijd : 45

Karakter
Discipline: Reining
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 5:55 am

En de kleine circel langzaam.
Vind je dat niet genoeg?
Het is wel erg inspannend voor je paard he!

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] Handgemaakte lederen producten naar uw wens.
Ook voor reparaties, losse onderdelen & leer.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 6:13 am

ja daar heb je gelijk in. Bijna de hele proef is ook in een flitsende galop... Dat zou betekenen dat als je er iets aan toe zou willen voegen, de andere gangen ook aan de beurt moeten komen. Hahaha, dat wordt echt heul anders. Eens brainstormen wat je er nog mee in zou kunnen stoppen zonder dat het te vermoeiend wordt...

Ik kan me voorstellen dat iedereen nu afhaakt van mijn gedachtespinsels:) en dat zou ik ook volledig begrijpen. Maar eigenwijze ik ga er eens op broeden. Zou leuk zijn als er meer mee willen broeden. Niet dat het zin heeft want naar ik begrijp wordt alles een beetje door de states bepaald, of heb ik het mis.

Of je laat de reining de reining en ontwerpt een geheel nieuwe uitgebreide discipline. Lijkt me haalbaarder hoewel ook onhaalbaar.

Of je voegt in de reining ranch elementen in. Bijv. een stop voor een hek die je daarna open moet doen en dan weer weggalopperen : )

Of je verzint allemaal losse elementen en kijkt daarna hoe je dat samen kan voegen en of dat dan binnen reining past of een totaal andere discipline moet gaan vormen. Of natuurlijk in een andere bestaande discipline. Zoals de Trail. Want die daar kan ook wel wat meer vuur en andersoortige behendigheid in vind ik.

Ik zie nu op you tube iets wat al een verbetering is op de Trail. https://www.youtube.com/watch?v=BMFAXdRcPGk&feature=related
jo-quarter
Admin
Admin

Aantal berichten : 289
Leeftijd : 62

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 6:22 am

Als je je wat meer verdiept in de andere onderdelen van de westernsport , en gaat nadenken waar de westernonderdelen uit zijn ontstaan dan kom je mischien een stukje verder.

De westernsport is ontstaan vanuit de cowboys die de prestaties van hun ranchhorse met elkaar wilden meten.

Reining is niet de enige tak in de westerndiscipline. Ga is een westernriding pattern bekijken , weet je hoeveel galopwissels je daar mag maken om de pionnetjes heen?

Kijk is naar de trail , het lijkt zo makkelijk , maar daar komen je zijgangen ook aan bod, keertwendingen om de voorhand en de achterhand , om het maar even in de dressuurtermen uit te drukken.

Versatile is al genoemd , erg leuk om te doen en een combi van diverse disciplines , waar ook een uitgestrekte draf in gevraagd word en dan mag je nog niet lichtrijden ook.

Al met al kan deze ex dressuurmiep , alles wat ze ooit in haar engelse tijd geleerd heeft , heel goed toepassen en gebruiken in het westernrijden.

Alleen zit het westernrijden veel logischer in elkaar , hoef je je niet het apelazers te drijven of constant in de mond van je paard te zitten zeuren.

En net als in de dressuur is het uiteindelijke doel een paard wat op de geringste aanwijzing reageert.

Helaas is dit nu , vroeger en in de toekomst niet voor elke ruiter weggelegd , je hebt nu eenmaal mensen die hoe graag ze het ook willen of hoe hard ze het ook pretenderen never nooit leren paardrijden.

De basis van het paardrijden is een onafhankelijke zit.

Groetjes Jo-Quarter
PridesRanch
Rookie
Rookie

Aantal berichten : 79
Leeftijd : 35

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 8:52 am

@Promisse; Al deze ideeën zijn al verwerkt in de verschillende disciplines binnen het western. Je komt nu met het toevoegen van een Trail-element in de Reining. Dat is net als een oxer neerzetten in de dressuurring.
jo-quarter
Admin
Admin

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 8:57 am

Met al deze wensen kom je dus uit op Versatile horse, met recht een combi van een heleboel onderdelen .

Het enige nadeel , je mag dit onderdeel alleen met een Senior paard starten, dus het telt niet mee voor all-around.

Groetjes Jo-Quarter
ReiningTryOut
Green Novice
Green Novice

Aantal berichten : 105
Leeftijd : 56

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 9:13 am

promisse schreef:
Ja ik wil een tweezijdig gesprek, maar.....

Nou ja goed, ik ga het proberen.
Doe geen moeite aub.Wat mij betreft is dat geheel redundant.
Dit is nm geen discussie,maar een topic waarin men probeert uit te
leggen wat western is aan iemand die de vooringenomenheid heeft deze
stijl (mijns inziens) ridicuul te benaderen.
Hoe kun je iets zonder uitdaging en opbouw betitelen als je nog nooit zelf die uitdaging bent aangegaan,of de opbouw naar een eerste show hebt beleefd.
Hoe kun je de moeilijkheidsgraad en inhoud bagatelliseren van iets waar je zelf van aangeeft geen kaas van te hebben gegeten.
Waar raken jou aantijgingen dan kant of wal.
jo-quarter
Admin
Admin

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 9:25 am

Het zet je wel weer even aan het denken , waarom ben ik ook al weer gaan westernrijden ? Waarom vind ik welk onderdeel leuk? [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

Waaraan erger ik me in de westernsport en waarom ben ik overgestapt van engels op western, wat was mijn grootste ergernis in mijn engelse tijd.

Wat uit het engels rijden gebruik ik bij de training van mijn paard?

Nog 1tje dan om het af te leren , hoeveel ruiters (zowel engels als western) bereiken ooit de top??

De laaste wil ik wel een antwoord op geven , niet veel en degene die die top bereiken hebben of aanleg , of werken zich de plaat en dan moeten ze ook nog een paard onder hun kont hebben die samen met ze die top kan bereiken.

Groetjes Jo-Quarter
ReiningTryOut
Green Novice
Green Novice

Aantal berichten : 105

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 9:44 am

jo-quarter schreef:
Het zet je wel weer even aan het denken , waarom ben ik ook al weer gaan westernrijden ? Waarom vind ik welk onderdeel leuk? [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

Nee het heeft mij zeker niet aan het denken gezet.Ik heb alle disciplines gedaan (tot mijn top) En nu nog de reining. En ook hier is het voor mij en mijn paard het hoogst haalbare(wat wij kunnen) de top die ik wil bereiken.
Ik ga me niet spiegelen aan de top trainers en ruiters met dure paarden.
Ik spiegel me aan de top weekend warriors.

Dit doe ik allemaal zonder een discipline te verzinnen die niet bestaat,dit doe ik door hard te werken aan het hoogst haalbare voor ons binnen de aangeboden onderdelen.
En geloof me dat is heel hard werken met heel veel inhoud en met een behoorlijke moeilijkheids-graad.

Ik ben dan ook trots op het feit dat wij AQHA Year End Winner 2011 waren in de reining amateur,en dat we in 2011 9.5 punten hebben verdiend (nog 0.5 en we hebben onze ROM in de reining.) En dan moet niemand komen vertellen dat dat eigenlijk geen uitdaging is.
PridesRanch
Rookie
Rookie

Aantal berichten : 79
Leeftijd : 35

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 10:24 am

Ik geloof dat ik het met ReiningTryOut eens ben, misschien wat milder, maar het lijkt me wel een goed idee als je met aardige "statements" komt over één van de meest beoefende paardendisciplines ter wereld je eerst echt goed gaat kijken naar de westerndisciplines en wat ze inhouden.
jo-quarter
Admin
Admin

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 1:20 pm

Ik denk dat iedereen die reining rijd , weet hoe moeilijk het is .

En hoe hard je moet werken om jou top te bereiken.

Groetjes Jo-Quarter
reiner13
Rookie
Rookie

Aantal berichten : 61
Leeftijd : 63

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 5:39 pm

Zelf ben ik ook na verschillende onderdelen overgestapt naar reining.En het verveelt mij nog steeds niet.

Dat het er makkelijk uitziet vanaf de buitenkant tsja, en het niet echt een kijksport is voor sommigen. Vind het wel leuk om te zien, maar na 25 of 30 combies heb ik het ook wel gezien. Doe het liever zelf.

Waarom elementen toevoegen ? De elementen die er in zitten zijn al moeilijk genoeg om correct uit te voeren. Heb een hoop reiningpaarden gereden en er veel van geleerd. Het is, voor mij dan toch iedere keer weer anders.

En makkelijk is het zeker niet, heb een tijdje lichamelijk niet goed in mijn vel gezeten en toen ging het voor geen meter, reed als een natte krant, en na een paar patterns intensief te hebben gereden was ik doodop.

Ik denk dat je pas een oordeel kunt geven als je het zelf een jaar of zo hebt beoefend. Dat je dan kunt zeggen ik vind het wel/niet moeilijk of wel/niet saai.

Dat is niet te beoordelen vanaf een bakrand, met niet 1 sport. Er moet heel veel tijd en moeite worden ingestopt.

Maar ik rijd thuis ook niet de hele dag reining of onderdelen daar van, das ook nog wel eens een misverstand. Doe ook wel eens andere dingen.
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 6:42 pm

Jullie hoeven je niet aangevallen te voelen. Ik doe geen statements in de zin van feiten, ik zeg alleen wat ik er nu bij voel en van vind. En daarmee ben ik niet de enige. Ik weet niet wie er 2 jaar geleden naar paard 2010 is geweest. In ieder geval 1 iemand want die zag ik daar. Wat je daar te zien kreeg aan demo's van verschillende disciplines was ronduit een schaamtevolle aanfluiting en het commentaar langs de kant was dan ook niet voor de poes.

Daarna nog het NK gezien dus. In de veronderstelling dat ik dan het neusje van de zalm te zien zou krijgen. Ook bij het losrijden gekeken. Het heeft mijn beeld niet echt veranderd. Wat ik jammer vond!

Maar jullie hebben gelijk als je zegt dat ik me meer verdiepen moet in de verschillende disciplines en ik bedenk me door deze topic heen dan je natuurlijk ook kan zeggen: ik train voor die en die en die disciplines. Daarmee maak je het zelf breder.

Dat reining geen eenvoudige klus is dat kan ik zonder het te rijden al wel zien. Dat eenvoudige sloeg nogmaals, op andere disciplines. Het was de reining waar ik opbouw in mis. Nu lijkt het om het met het engels te vergelijken alsof er bijv. alleen maar een ZZlicht proef, een Prix Saint George proef een een Grand Prix proef bestaat. Daar mis ik dus opbouw in. Dat maakt ook dat je moeilijker de verschillende disciplines goed kan combineren, ten minste met reining erbij. Omdat dat laatste meteen zo'n hoog niveau vraagt. Die andere disciplines lijken me geen probleem om te combineren. Daarvoor zijn ze in mijn ogen eenvoudig genoeg.
Bandita
Green Novice
Green Novice

Aantal berichten : 142

Karakter
Discipline:
I love...:

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   di jul 10, 2012 7:19 pm

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

Wil je het neusje van de zalm zien, vwb in Europa, alle diciplines in het westerngebeuren en overduidelijk het verschil willen/kunnen zien van bv. het NK hier in Nederland ( pale ) en wat daar is te zien, heeft de topwedstrijdruiter hier in Nederland, zeker ook in de Reining, nog heel, heel veel te leren. Maar ook de sfeer daar, geweldig hier nog nergens meegemaakt hoe het publiek reageert. Ben je het even zat kan je lekker rond neuzen of een hapje eten, alles loopt daar bijna tot in de puntjes gesmeerd waar ze hier óók nog eens wat van kunnen leren. En al dit te samen zie je waarom daar de stoelen zowat allemaal bezet zijn met de wedstrijden ( die over de gehele dagen worden verreden ) en 's avond vwb de reining de besten strijden om de eer en punten om naar Amerika te kunnen en het publiek de cowboy/girl nog eens extra deze een hart onder de riem steekt, dan hier af en toe het woord ye ye ye tijdens de proef ( irritant gewoon) hoort en een slap applausje terwijl ze daar, met een goeie rit, zowat helemaal uit hun bol gaan.

Een eind rijden ? Is niet naast de deur maar o zo de moeite waard. Ga in 2013 wéér, voor de derde keer ). En kijk dan eens naar de prestatie van het NK hier, ik heb livestream bekeken, maar lette op een gegeven moment alleen op wat voor type paard ze zaten met de bloedlijn. Het niveau was gewoon om te huilen zo triest. En dan praat ik alleen nog maar over het tempo die er neegezet wordt met een reiningproef waar in mijn ogen de spetters van af moeten vliegen en vaak niet eens het tempoverschil zag in de grote en kleine cirkel of het tempo die gemaakt wordt om na meters een fantastische stop te laten zien.Die is niet te zien want er zit geen snelheid in of een spin waarvan je denkt ik doe een kop koffie in, tegen de tijd dat ik weer zit is hij/zij wel klaar daarmee.

Maar zo makkelijk als het eruit ziet is het beslist niet. Rij alleen maar eens een hele goeie cirkel en dan als dat goed gaat ook nog eens met een goeie tempowisseling erin, daar gaat al de nodige tijd inzitten. Of bij een goeie stop, als je maar ietsjes verkeerd zit met je timing om een goeie stop neer te zetten, ben je al weg en je zit op een levend bewegend dier.

Maar wat is er mooier dan door samen hard te werken met je paard na verloop van tijd ( en voor mij zijn dat jaren ) je het verschil gaat zien en voelen en waar je al je tijd in hebt gestopt.

Ben ik een wedstrijdmens....nope. Ik weet al van mijzelf dat ik nooit dat niveau kan laten zien wat ik zelf zou willen zien van een reiningproef. Daar ga ik wel voor kijken in Augsburg waar je ondertussen ook van leert met kijken. Daar zie je hoe het hoort te zijn, hier, maar dat is mijn persoonlijke mening, is dit met een lampje te zoeken. Zie vaak onder de amateuren ze nog beter rijden dan bij de NK vorig jaar gehouden in Den Haag en daarvoor in Märiënheem. En dat het wedstrijd niveau laag is in Nederland staat als een paal boven water, de laatste keer in 2010 geen Nederlander tijdens de wedstrijden in Augsburg tegen gekomen. In 2008 een paar.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: afwisseling en uitbreiding wedstrijden   

afwisseling en uitbreiding wedstrijden
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: WESTERN HORSE :: GENERAL WESTERN-
Ga naar: